Säljande Beteende
Tala inför andra
Retorik - Argumentering

Säljande Beteende

Ger säljande medarbetare, förutom grundläggande kunskaper, den förståelse och trygghet som fordras för att tänka och agera på
ett säljande sätt.

Alla medarbetare i en organisation måste tänka och agera kundinriktat. Vår utbildning ger inte bara grundläggande kunskaper utan också förståelse för att möta dessa krav. Utbildningen är helt företagsanpassad och omfattar normalt tre utbildningsdagar.

Utbildningen omfattar både teori och praktik. Under de två första dagarna lär sig deltagaren metoder och verktyg för att förbereda, planera och genomföra effektiva kundmöten. Den tredje dagen ägnas helt åt tillämpningsövningar. Då genomför varje deltagare ett fingerat kundmöte och får synpunkter på hur det fungerade.

Efter utbildningen har deltagaren förutsättningar för att tänka och agera kundinriktat. Att göra förberedelser för marknadsbearbetningen, att tillämpa argumenterings- och frågeteknik och framför allt att genomföra säljande kundmöten.

Säljande Service

Ger medarbetaren fokus på rollen som servicegivare
och
marknadsförare i företaget.

Alla medarbetare i en organisation måste tänka och agera kundinriktat. Vår utbildning ger inte bara grundläggande kunskaper utan också förståelse för att möta dessa krav. Utbildningen är helt företagsanpassad och omfattar normalt två utbildningsdagar.

Utbildningen omfattar både teori och praktik. Deltagaren lär sig metoder och verktyg för att planera och genomföra effektiv kundservice. Dagarna innehåller, bland annat, grundläggande marknadsbegrepp, hur man definierar mål och handlingsplaner, servicebegreppet, servicebenägenheten och servicebeteendet, samt träning i rollen som servicegivare.

Efter utbildningen förstår deltagaren den egna rollen som servicegivare och marknadsförare och ger god kundvård och en förstklassig service.

Utvecklingssamtal

Ger en helhetssyn på detta viktiga ledningsinstrument och
gör ledaren och medarbetaren motiverade till ett aktivt samarbete.

Vi får allt mer flexibla arbetsuppgifter med ökat ansvar. Vi kommunicerar allt oftare med medarbetare inom andra avdelningar och funktioner. Medarbetarna får genom detta ökade ansvar också ökad frihet att själva, till stor del, utforma sitt arbete.

Detta ställer nya krav på samarbetet. Både ledaren och medarbetaren får ta ett större ansvar för att planera och utveckla arbetet tillsammans. Utvecklingssamtalet är ett viktigt instrument i detta arbete. En gång om året, eller vid behov, gör man en gemensam övergripande analys och diskuterar den framtida utvecklingen både för företaget och för medarbetaren.

Medvetenheten ökar om hur samspelet i en organisation påverkar dess utveckling. Allt större vikt läggs vid att utveckla de mänskliga förmågorna och att utveckla samarbetet mellan olika individer.

Tala inför andra

Ger kunskaper i hur man genomför presentationer på ett
effektivt och medryckande sätt.

Utbildningen vänder sig till medarbetare som ibland är företagets ansikte utåt, som skall informera och ibland påverka olika grupper eller som skall presentera företagets idéer eller produkter.

Medarbetaren, som skall göra detta, skall kunna uttrycka sig så att andra förstår, vill känna sig säker och tycka att det är roligt att utföra uppdraget.

Utbildningen omfattar normalt två dagar och innehåller både teori och praktik. Deltagaren lär sig metoder och verktyg för att planera och genomföra effektiva presentationer. Vi använder väl beprövade modeller, baserade på retorikens grunder. Vi behandlar hur man argumenterar inför en grupp och hur man kommunicerar med denna. Vi prövar olika material och hjälpmedel. Den andra dagen ägnas åt tillämpningsövningar. Då genomför varje deltagare en övningspresentation och får synpunkter på hur det fungerade.

Efter utbildningen kan deltagaren förbereda, planera och genomföra presentationer på ett effektivt, systematiskt och pedagogiskt sätt.

Retorik - Argumentering

Ger kunskaper för att kunna utveckla effektiva argument
för sin sak och att kunna behandla eventuella invändningar och kritik.

Utbildningen vänder sig till medarbetare som i sitt arbete ibland måste förklara, till exempel, förändringar som har eller kommer att hända. Som ibland skall genomföra "idésäljande" muntliga framställningar/presentationer.

Utbildningen omfattar därför, bland annat, kommunikationsprofil, grundläggande retorik, argumentationsframtagning, hur man förekommer och behandlar invändningar, hur man ställer effektiva frågor.

Efter utbildningen kan deltagare förbereda effektiva argument, presentera dessa och i samband därmed också behandla eventuella invändningar.